Stap in het brein van kunstenaar Mark Manders
Van monumentale hoofden tot een verloren hond in het bos, schijnbaar van klei, maar eigenlijk van brons. Ontdek in museum Voorlinden het brein van Mark Manders. Met meer dan 80 sculpturen, schilderijen en installaties schetst de kunstenaar in zijn solotentoonstelling Mindstudy een parcours door zijn denkwereld. Ervaar nu in museum Voorlinden deze unieke reis door de sporen van zijn denken, in het museum én op het landgoed. Te zien tot 18 januari 2026.
De Nederlands-Belgische kunstenaar staat wereldwijd bekend om zijn intrigerende, poëtische en soms zelfs ontregelende beelden. Bij Voorlinden ‘bevriest’ hij gedachten en gevoelens, bouwde hij het museum om en bootste hij hele aterlierruimtes na.
Poëtische spanning
Mark Manders (1968) verkent de stille diepten van het menselijk bewustzijn. De internationaal geroemde kunstenaar fixeert gedachten en momenten in sculpturen, schilderijen en installaties die balanceren tussen het tastbare en het ongrijpbare. Zijn oeuvre ademt een poëtische spanning: intiem en universeel, concreet en mysterieus. Manders groeide op in het Noord-Brabantse Volkel en studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem. In 2005 vestigde hij zich in Ronse in België.Mark Manders behoort tot de meest gerespecteerde kunstenaars van zijn generatie. Vanuit zijn atelier in Ronse creëert hij een rijk en eigenzinnig oeuvre van sculpturen, vaak met androgyne gezichten, gelaagde schilderijen en installaties die een stille, tijdloze intensiteit uitstralen. Mark Manders: “Ik ben geïnteresseerd in de kracht en de kwetsbaarheid van ons denken, in dat wij, als denkende wezens, kwetsbaar zijn voor denkfouten, neuroses en ook hoop.”
Op reis in de verbeelding
In Mindstudy nodigt Manders je uit hem te volgen door de ruimten van zijn denken. Bij Voorlinden bouwt hij een huiskamer, badkamer, fabrieken en atelierruimtes en daarvoor gaat de inrichting van het museum flink op de schop. Hij start al buiten op het landgoed en verlegt binnen de ingang naar zijn tentoonstelling. Daar ontvouwt zich een wereld van bevroren gedachten en stilgelegde momenten. Er is geen chronologische ordening: vroeg werk lijkt recent, terwijl ander werk de uitstraling heeft van een archeologisch object. Subtiele verbanden en echo’s ontstaan tussen de werken, die op elkaar inhaken en naar elkaar verwijzen. Een voorbeeld is de monumentale installatie Room With Three Dead Birds and Falling Dictionaries, waarin geschilderde woordenboeken neerstorten op collages van kranten die alle Engelse woorden bevatten, terwijl – zoals de titel verraadt – drie dode vogels verborgen liggen.Ga voor tickets en meer informatie over de tentoonstelling van Mark Manders naar de website van museum Voorlinden in Wassenaar.
Bekijk de installatievideo Mindstudy van Studio Roodenburch | Muziek: @jan_dhaene_music.
