Muzikaal en visueel eerbetoon aan Arnold Schönberg bij Koninklijk Concertgebouworkest
Op 24 september was het 150 jaar geleden dat Arnold Schönberg werd geboren. Het Koninklijk Concertgebouworkest eert de invloedrijke componist met een bijzonder programma op vrijdag 25 en zondag 27 oktober 2024.
Ryan Wigglesworth leidt drie werken uit verschillende periodes in Schönbergs carrière in een kleurrijke mise-en-espace van Pierre Audi, creatief partner van het orkest, en met medewerking van sopraan Sara Jakubiak en nō-actrice Ryoko Aoki.
Bijzonder drieluik
Het concert opent met het aantrekkelijke twaalftoonswerk Begleitungsmusik zu einer Lichtspielszene. Dan volgt het expressionistische ‘monodrama’ Erwartung met sopraan Sara Jakubiak, die haar debuut maakt bij het Concertgebouworkest.Na de pauze klinkt het laatromantische symfonische gedicht Pelleas und Melisande, door Ryoko Aoki verrijkt met een dansperformance geïnspireerd op de Japanse nô-traditie. Ryoko Aoki trad in februari 2018 voor het eerst met het orkest op bij de uitvoering van Noriko Baba’s Hagoromo Suite tijdens het Horizon-programma Japanse impressies.
Schönberg en het Concertgebouworkest
Het Concertgebouworkest had jarenlang een goede band met Schönberg. Zo nodigden het orkest en Willem Mengelberg hem tussen november 1912 en maart 1921 vijfmaal uit om eigen werk te komen dirigeren. De Weense componist leidde bij het Concertgebouworkest meerdere keren zijn Pelleas und Melisande, de Fünf Orchesterstücke, Verklärte Nacht, vier van de Sechs Orchesterlieder en ten slotte zijn reusachtige cantate voor orkest, koren en solisten, de Gurre-Lieder (tweemaal in maart 1921).Eerder dit jaar speelde het orkest opnieuw Schönbergs Gurre-Lieder onder leiding van Riccardo Chailly en Verklärte Nacht met Klaus Mäkelä. Erwartung viert dit jaar ook een verjaardag: het monodrama ging 100 jaar geleden in Praag in première, op 6 juni 1924, vijftien jaar na zijn voltooiing.
Pierre Audi en het Concertgebouworkest
Pierre Audi is artistiek leider van het festival Aix-en-Provence sinds 2018. Daarvoor stond de innovatieve regisseur dertig jaar aan het hoofd van De Nationale Opera. Als zodanig heeft hij al lange tijd een goede band met het Concertgebouworkest, dat vrijwel jaarlijks een productie bij het Amsterdamse operahuis speelt. Nu zijn Audi en het orkest terug in de Grote Zaal van Het Concertgebouw. Bij de mise-en-espace van het Schönberg-programma vormt de belichting een belangrijk onderdeel. “Voor ieder project kies ik eerst de ingrediënten, die variëren altijd”, zegt Audi. “In dit project zijn de drie hoofdcomponenten licht, beweging en presentatie.”Meer informatie
Ga voor meer informatie en het bestellen van kaarten naar de site van het Koninklijk Concertgebouworkest.