Kruispunten, ontmoetingen en thuiskomen in Holland Festival 2024

Kruispunten, ontmoetingen en thuiskomen in Holland Festival 2024

De 77e editie van het Holland Festival presenteert van 6 tot en met 29 juni 2024 vernieuwende internationale podiumkunsten met meer dan 40 producties en ruim 380 artiesten op 21 verschillende locaties in Amsterdam.
 

Opening en sluiting

De opening vindt plaats op donderdag 6 juni met een bijzonder programma in de Gashouder, waar Stravinsky’s iconische Sacre du printemps wordt begeleid door een film van Evangelia Kranioti, en Caroline Shaws Music in Common Time door een nieuwe film van associate artist Christiane Jatahy. Het festival sluit af op 29 juni met de laatste uren van de 24-uur durende voorstelling The Second Woman. Hierin speelt 24 uur lang een bekende actrice met een steeds wisselende, haar onbekende, tegenspeler, in dezelfde setting, steeds dezelfde break-upscene in een hallucinante theater- en filmervaring.
 

Veelheid aan voorstellingen, disciplines en kunstenaars

In de ruim drie tussenliggende weken is er een veelheid aan voorstellingen, disciplines en kunstenaars. Georg Friedrich Haas brengt het grootschalige 11.000 Saiten, een werk voor ensemble en 50 piano's. Tiago Rodrigues komt met de voorstelling Dans la mesure de l’impossible, gebaseerd op gesprekken met humanitaire hulpverleners. De legendarische Braziliaanse componist en zanger Arthur Verocai zal sinds lange tijd weer in Nederland optreden, Forced Entertainment viert zijn veertigjarige jubileum én maakt zijn festivaldebuut met Signal to Noise, een voorstelling die oproept tot waakzaamheid zonder de absurditeit van het bestaan uit het oog te verliezen. Trajal Harrell komt terug naar het festival met zijn grootschalige choreografie The Romeo, met een caleidoscoop aan kostuums en muziek en dansstijlen.
 
Bijzondere aandacht is besteed aan de programmering van de weekends, waarin je je van ’s ochtends tot ’s nachts kan onderdompelen in voorstellingen, lezingen, workshops en bijzondere feesten.
 
Naast gebruikelijke festivallocaties als het Muziekgebouw en ITA, zijn er dit jaar ook events in Mezrab, Koninklijk Theater Tuschinski, Het Sieraad en Nieuw Dakota.
 

Associate artist: Christiane Jatahy

Dit jaar werkt het festival samen met associate artist Christiane Jatahy, een belangwekkende theater- en filmmaker die de Braziliaanse maatschappij in al haar complexiteit vaak als onderwerp neemt. Ze streeft met haar werk naar verbinding, dialoog en sociale verandering. Haar artistieke signatuur is een filmische manier van werken op het toneel, waarbij ze camera's gebruikt om zowel afstand als nabijheid te creëren. Jatahy speelt met de rol van toeschouwer, met feit en fictie en verandert zo ons perspectief.
 
Jatahy vat de essentie van haar werk samen in het woord ‘Cruzando’, ‘Crossings’ in het Engels: het kruisen van wegen, het kruispunt waar de ontmoeting van mensen, denkbeelden en ideeën ontstaat. Speciaal voor het Holland Festival ontwikkelt ze een gelijknamig project waarin bewoners van Amsterdam en kunstenaars in gesprek gaan over het begrip 'Thuis'. Wat is thuis, waar voel ik me thuis, hoe is thuis verweven met mijn identiteit? 
 

Braziliaans programma

In samenspraak met Christiane Jatahy nodigt het festival Braziliaanse artiesten uit die een blik geven op wat er nu speelt in Brazilië en de rest van de wereld, in de kunsten maar ook daarbuiten. In Macacos brengt Clayton Nascimento het verhaal van het hedendaagse Brazilië op toneel, vanaf de slavernijgeschiedenis tot vandaag de dag, waar executies van zwarte mensen door de politie ongestraft blijven. In zijn meermaals bekroonde monoloog Macacos leidt hij het publiek door deze geschiedenis van vooroordelen, uitsluiting en geweld.
 
Een van de belangrijkste en gewaagdste dansgezelschappen van Brazilië, Grupo Cena 11, komt met de energieke voorstelling Eu não sou só eu em mim ('Ik ben niet alleen mij in mijzelf') ook voor het eerst naar Nederland. Dans, taal en kunstmatige intelligentie komen bij elkaar in dit werk over identiteit en uniciteit. Limite van Mário Peixote is een Braziliaanse zwijgende film uit 1931 die generaties filmmakers heeft geïnspireerd. Metá Metá, het trio dat jazz, rock, samba en Afrikaanse invloeden combineert, voert samen met leden van de Nederlandse band The Ex een live score uit bij deze filmklassieker.
 

Carmen

In samenwerking met presentatiepartner Hartwig Art Foundation brengt het Holland Festival in Carré een bijzondere bewerking van Bizets Carmen van Wu Tsang en Moves by the Motion. Samen met haar team verandert Tsang deze Carmen in een hybride geheel van opera, theater, video en choreografie, maar ook met horrorelementen. De muziek (zowel die van Bizet als nieuwe elementen van componist Andrew Yee) wordt uitgevoerd door een orkest. Zangers en acteurs ontmoeten elkaar in de piste van Koninklijk Theater Carré, die – aansluitend op de originele setting van Carmen - voor één keer dient als stierenvechtersarena.
 

Opera en ballet

Traditiegetrouw werkt het Holland Festival ook samen met De Nationale Opera en Het Nationale Ballet. Het Nationale Ballet presenteert met Stravinsky Sprookjes twee balletten van Alexei Ratmansky. De Nationale Opera voert Beethovens bevrijdingsopera Fidelio uit in een regie van de Oekraïense Andriy Zholdak.
 
In totaal presenteert het Holland Festival ruim 40 werken van 46 makers, waaronder 8 wereldpremières, 23 Nederlandse premières en 8 coproducties. Het festival duurt van 6 tot en met 29 juni 2024. Tickets zijn te koop via www.hollandfestival.nl.