Mooie concerten in het Muziekgebouw in november
In november 2024 valt er weer volop te genieten van mooie muziek in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam, zoals de tiende editie van de Cello Biënnale en het eerste concert van artist in focus Vox Luminis.
We lichten er een aantal concerten uit. Kijk voor het complete overzicht van november
2024 op de agenda van het Muziekgebouw.
Cello Biënnale Amsterdam
Donderdag 31 oktober tm zondag 10 november 2024
In 2024 viert de Cello Biënnale Amsterdam haar tiende editie! Een jubileum dat in het teken staat van het cijfer tien. Terugkijkend op negen edities vol onvergetelijke muzikale momenten doet de Biënnale dat tijdens de tiende editie nog eens dunnetjes over. Ga mee op deze trip down memory lane met geliefde oude én nieuwe melodieën, bijzondere uitvoeringen en natuurlijk 's werelds meest getalenteerde cellisten.
Xerrox Vol. 4
Alva Noto Ensemble Modern
Woensdag 13 november 2024, 20:15 – 21:15 uur, Grote Zaal
Carsten Nicolai, een van de invloedrijkste figuren in de elektronische muziekscene onder zijn alias Alva Noto, wordt geroemd om zijn kernachtige muziek op basis van digitale technologie. Een van zijn – naar eigen zeggen – meest emotionele albums, Xerrox Vol. 4, krijgt nu een grootse instrumentale uitvoering door Ensemble Modern. Geluid, beeld en licht zorgen voor een meeslepende ervaring in deze tweede samenwerking tussen de componist en het out-of-the-box-ensemble.
Schönberg Special
Donderdag 14 tm vrijdag 16 november 2024
Genie, vernieuwer, beeldenstormer: Arnold Schönberg was het allemaal. Zonder hem had de muziekgeschiedenis er totaal anders uit gezien. Als pionier van de atonaliteit en uitvinder van de twaalftoonstechniek heeft Schönberg hele generaties componisten diepgaand beïnvloed. In zijn vroege periode schreef hij meesterwerken in een laatromantisch idioom dat aan Wagner en Richard Strauss doet denken. Kortom: een onvergelijkbare figuur. In 2024 is het honderdvijftig jaar geleden dat Schönberg geboren werd en staat het Muziekgebouw drie avonden lang in het teken van Arnold Schönberg en zijn ontzagwekkende erfenis.
Avishai Cohen Quartet
Woensdag 20 november 2024, 20:30 – 22:00 uur, Grote Zaal
Het geluid van trompettist Avishai Cohen is uit duizenden herkenbaar. Toch blijft hij zoeken naar nieuwe manieren om zich te uiten, te componeren en zo verschillende werelden harmonieus samen te brengen. Hierom werd hij in de Amerikaanse pers al vergeleken met de allergrootsten uit de jazzgeschiedenis: “Net als Miles Davis kan hij met zijn trompet de meest indringende menselijke noodkreten verklanken.”schreef JazzTimes. Dit jaar verschijnt een nieuw album van het Avishai Cohen Quartet op het kwaliteitslabel ECM Records. Het is de opvolger van Naked Truth (2022), dat in dezelfde bezetting werd opgenomen. De symbiose tussen de bandleden komt hier prachtig naar voren, waaruit duidelijk wordt dat we te maken hebben met vier jazzhelden op de toppen van hun kunnen.
Ein deutsches Barockrequiem
Vox Luminis college Jan Van den Bossche
Vrijdag 22 november 2024, 20:15 – 22:00 uur, Grote Zaal
Hier gebeurt iets origineels. De teksten zijn wellicht bekend, de componisten niet. Lionel Meunier, artistiek leider van Vox Luminis, lichtte de teksten uit Ein deutsches Requiem van Johannes Brahms en zocht er componisten bij die deze al in de barok hadden getoonzet. Klassieke Bijbelteksten met een frisse, avontuurlijke klank van bijna vergeten barokcomponisten als Thomas Selle, Andreas Scharmann en Tobias Michael. “Dit is Vox Luminis in zijn puurste vorm, pure vocale goudsmederij” aldus de gezaghebbende Spaanse muzieksite Scherzo.
Croscurrents Trio
Dave Holland Zakir Hussain Chris Potter
Zondag 24 november 2024, 20:30 – 22:00 uur, Grote Zaal
Het sterrengehalte is evenredig verdeeld over dit trio. Deze drie publiekstrekkers zochten al de grenzen op van Indiase muziek en jazz, met ongekende virtuositeit. Nu gaan ze als trio tot de kern, voorbij raga en swing, met diep en gedetailleerd samenspel en een verfijnde eigen muzikale taal. Zakir Hussain, grootmeester van de Indiase percussie, legt de basis met voortstuwend spel op de tabla. Dave Holland, de Britse contrabassist die nog met Miles Davis speelde, geeft de richting aan met zijn heldere lijnen. En Chris Potter bewijst met zijn uitzonderlijke techniek en onuitputtelijke inventiviteit dat hij een van de grote tenorsaxofonisten is in de Amerikaanse jazz van de afgelopen decennia.
